Prokrastynujący pracownik – zmora pracodawcy!

Od jakiegoś czasu da się zauważyć wzmożone zainteresowanie badaczy społecznych, mediów i pracodawców zjawiskiem prokrastynacji i jej występowania wśród pracowników. Rzeczywiście jest to zjawisko niepokojące, a słowniki nazywają je nawet patologicznym.

Na czym polega prokrastynacja? 

Najprościej ujmując, jest to przekładanie rzeczy na później. Ile razy zdarzyło Ci się odłożyć jakieś nudne zadanie albo odwlekać w czasie napisanie raportu, tak, że w efekcie robiłeś coś na ostatnią chwilę?

Trudno się dziwić zainteresowaniem pracodawców w ww. kwestii, ponieważ prokrastynujący pracownik to pracownik o obniżonej efektywności i produktywności. Odkładanie zadań  i obowiązków w czasie skutkuje późniejszym wykonywaniem ich na ostatnią chwilę – szybko i niedokładnie, ponieważ termin oddania projektu czy wykonania zadania zbliża się nieubłaganie. Wykonywanie zadań z opóźnieniem często kończy się potrzebą ich późniejszego poprawiania, gdyż okazuje się, że pracownik nie włożył w nie dostatecznego wysiłku.

Błędne koło

Lista oczekujących zadań u pracownika z tendencją do prokrastynacji nieustannie się powiększa, co powoduje wejście w tryb błędnego koła i narastającą niechęć do pracy  i związanych z nią obowiązków. Pracownik taki zaczyna być rozkojarzony, nie wie, od którego zadania powinien zacząć i jak wyrównać zaległości w obowiązkach, przez co jego praca nie przynosi oczekiwanych efektów, bez efektów nie może liczyć na nagrodę, więc brak motywacji napędza jego niechęć i zadania znowu odkładane są na później. Koło się toczy! A do wypalenia zawodowego już bardzo krótka droga.

Jednym z ważniejszych zadań przełożonego powinna być obserwacja podwładnych i przy dostrzeżeniu pierwszych objawów prokrastynacji – interwencja, mająca na celu zmotywowanie pracownika do systematycznych  działań i podejmowania nawet tych, a może właśnie szczególnie tych obowiązków, które wydają się być nieciekawe czy rutynowe.

Pracodawco pamiętaj! Pracownik efektowny to pracownik działający systematycznie!

 

Autor: Dorota Dyś