Model motywacji zwany 3.0 lub inaczej DRIVE (tłumaczone jako pęd, prowadzenie, ukierunkowanie) został stworzony i opracowany przez D. Pink’a. Autor po przeprowadzeniu badań doszedł do wniosku, że metody motywowania pracowników we współczesnym biznesie, które w dużej mierze opierają się na wszystkim dobrze znanej metodzie „kija i marchewki”, nie mają już wyrazu w skutecznym zarządzaniu personelem.
Na czym miałby polegać nowy model motywacji? Przede wszystkim na wspieraniu motywacji, która płynie z wnętrza każdego człowieka i stanowi jeden z jego naturalnych przymiotów.
W centrum Motywacji 3.0 znajduje się dążenie do celu i pragnienie każdego człowieka do odnoszenia sukcesów.
Teoria motywacji wewnętrznej (ang. self-determination theory)
Podstawy teorii motywacji wewnętrznej opierają się na założeniu, że nie jest ważne, w jakim stopniu zmotywowany jest pracownik, ale skąd jego motywacja pochodzi. Jak wzmocnić
w pracowniku motywację wewnętrzną i tym samym sprawić, że będzie bardziej identyfikował się z podejmowanymi zadaniami? Oto trzy czynniki, które stanowią motor napędzający motywację wewnętrzną.
- Poczucie autonomii – pracownik chce wiedzieć, że sam ma możliwość decydowania o tym, co i w jaki sposób robi. Czując, że sam podejmuje jakieś działanie i że realizuje tym samym określony cel, wyrabia w sobie świadomość, że jest ważny i ma wpływ na to, co będzie robił.
- Poczucie kompetencji – każdy pracownik chce czuć się mistrzem we własnej dziedzinie – zdobywa kompetencje, rozwija w niej swoje umiejętności, podejmuje nowe zadania i chce realizować nowe projekty, żeby udowodnić, że jest dobry w tym, co robi. W pracowniku, którego kompetencje są doceniane, rozwija się automotywacja, która zaczyna napędzać go do dalszych działań.
- Poczucie celowości – cel, który pracownik ma osiągnąć podczas realizacji zadania musi być istotny oraz przydatny. Pracownik również powinien czuć się z nim zidentyfikowany – cel powinien być pewnego rodzaju odpowiedzią na potrzeby pracownika i/lub całego zespołu. Ochocze podejmowanie działań wynika bowiem
z faktu uznawania danego celu za istotny.
W modelu tym o efektywności pracownika nie świadczą przyznawane mu nagrody czy benefity, ale wewnętrzne przekonanie pracownika, że wykonywana przez niego praca jest ważna i stanowi istotny element czegoś większego.
O metodzie DRIVE można dowiedzieć się więcej w książce Drive. Kompletnie nowe spojrzenie na motywację autorstwa Daniela H. Pink’a.
Autor: Dorota Dyś